Misja przedszkola
W misji przedszkola leży: wspieranie rodziny w katolickim wychowaniu dzieci, kształtowanie chrześcijańskiej postawy, wzmacnianie poczucia tożsamości z parafią, troska o rozwój duchowy, moralny dzieci oraz wspieranie ich rozwoju intelektualnego, społecznego i fizyczno-zdrowotnego, rozwijanie aktywności twórczej. Wychowanie religijne przedszkole realizuje poprzez: codzienną wspólną modlitwę dzieci w kaplicy, modlitwę przed i po posiłkach, cotygodniową katechezę, przybliżanie treści roku liturgicznego.
Dużo uwagi poświęca się współpracy z rodzicami w celu wytworzenia wspólnoty przedszkolnej, która koncentruje się na dziecku i jego potrzebach, dba o jego harmonijny rozwój w powiązaniu z programem dydaktyczno-wychowawczym. Rodzice stanowią ważną społeczność, gdyż aby dzieci wychowywać w myśl założeń chrześcijańskich, proces kształcenia musi odbywać się w sposób jednoznaczny.
Wychowanie w naszym przedszkolu ma charakter:
integralny – obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka: fizyczną, zmysłową, intelektualną, emocjonalną, estetyczną, kulturową, społeczną, wolitywną, moralną, duchową;
personalistyczny – stawiający w centrum osobę wychowanka jako tę, „którą Bóg chciał dla niej samej” i umiłował odwiecznie – zgodnie z tą zasadą wychowawcy starają się naśladować służebną postawę Zbawiciela, jak również pomagać wychowankom w osobistym spotkaniu z Nim;
otwarty – tzn. świadomy różnic w rozwoju każdego dziecka; uwzględnia indywidualne możliwości psychiczne oraz zachodzące w nim zmiany, weryfikuje stosowane metody pracy wciąż poszukując nowych, szanuje prawa rodziców jako pierwszych nauczycieli i wychowawców, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom;
pozytywny – kierujący się miłością do dziecka, nie dąży do szybkich, spektakularnych sukcesów, ale koncentruje się na kształtowaniu „głębi” – prawego człowieka.
WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE
BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY PRZEDSZKOLA
BÓG:
- Wychowanie do życia w wierze.
- Poznanie i rozwijanie wartości chrześcijańskich takich jak: miłość Boga i bliźniego, umiejętność przebaczania, prawda, zaufanie Bogu.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających nawiązaniu osobistego kontaktu z Bogiem.
- Kształcenie umiejętności dziękowania Bogu za to, co posiadamy oraz za piękno stworzonego świata.
- Wychowanie do poszanowania symboli, tradycji i praktyk religijnych oraz miejsc poświęconych.
CZŁOWIEK:
- Wszechstronny rozwój wszystkich sfer osobowości człowieka.
- Wychowanie do prawdy i kształtowanie szlachetnego charakteru oraz prawego sumienia.
- Wychowanie do tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
- Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i za innych.
RODZINA:
- Wychowanie do miłości i wdzięczności.
- Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról.
- Budzenie szacunku do norm moralnych przyjętych w społeczeństwie.
- Wychowanie do radości i bezinteresownej służby.
OJCZYZNA:
- Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej
- Wychowanie do wolności i odpowiedzialności za siebie i innych.
- Wychowanie do poszanowania języka polskiego i kultury ojczystej.
- Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
- Wspieranie rozwoju wrodzonych predyspozycji dziecka poprzez wyrażanie wiary w jego możliwości, oczekiwanie znacznych osiągnięć i pomoc w odkrywaniu bogactwa zaszczepionego w nim przez Stwórcę.
- Organizowanie procesu kształcenia w sposób zapewniający każdemu dziecku wszechstronny i harmonijny rozwój oraz odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
- Rozwijanie u wychowanków cech charakteru takich jak: samodzielność, wiara we własne możliwości, zaradność, otwartość, empatia, odporność emocjonalna, umiejętność współdziałania itp.
- Stawianie zadań proporcjonalnych do możliwości, warunków fizycznych
- i psychicznych dziecka oraz wymaganie odpowiedzialności za ich realizację.
- Budzenie pragnienia stawania się dobrym, odpowiedzialnym, odważnym, wytrwałym, czyli budzenie zachwytu ideałami i zachęcanie do dążenia ku wartościom nieprzemijającym.
- Pozwalanie na ponoszenie konsekwencji dokonywanych przez dzieci wyborów oraz uświadamianie, iż każdy ma prawo do popełniania błędów, które powinien wykorzystywać do stawania się lepszym człowiekiem.
- Zapobieganie kształtowaniu się złych nawyków i przyzwyczajeń, a wyrabianiu dobrych.
- Ochrona przed wszelkiego rodzaju złem (np. przemocą w filmach dla dzieci itp.).
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
ZASADY WYCHOWANIA OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Do zasad stosowanych w przedszkolu należą:
- Zasada świadomego i celowego organizowania przez wychowawców sytuacji wychowawczych oraz wykorzystanie do celów wychowawczych codziennych wydarzeń i sytuacji życiowych.
- Zasada organizowania różnych form czynnego zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, także z udziałem specjalistów.
- Zasada pierwszeństwa prawa rodziców do wychowywania dzieci (mowa o prawie naturalnym) z uwzględnieniem praw rodzicielskich, także w związku z planowaniem działań wychowawczych w przedszkolu.
- Zasada pomocniczości polegająca na służbie rodzinie i niesieniu jej pomocy w wychowywaniu dziecka.
- Zasada indywidualnego podejścia do potrzeb, możliwości i problemów rodziny.
- Zasada współpracy podmiotowej- wypracowanie wspólnego stanowiska nauczycieli i rodziców wobec dziecka i współdziałanie w procesie jego integralnego wychowania.
- Zasada rzetelnego i dyskretnego informowania rodziców o postępach dziecka, jego problemach i potrzebach dostrzeganych w trakcie realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych.
- Zasada zaangażowania rodziców w życie przedszkola i jego funkcjonowanie- spotkania, zebrania, warsztaty, rekolekcje.
FORMY PRACY Z DZIECKIEM
Rozróżniamy następujące formy pracy z dzieckiem:
Z uwagi na dziedzinę życia społecznego, w którym uczestniczy wychowanek
- zabawa
- sztuka
- edukacja
- praca
Z uwagi na relacje, w jakie wchodzi wychowanek z innymi osobami
- praca z całą grupą
- praca w zespole
- praca indywidualna
Uznajemy, że zabawa jest:
- Główną formą działalności człowieka, typową dla wieku dziecięcego. Jako istotny, główny i niezastąpiony rodzaj aktywności dziecka, a zarazem środek jego ekspresji, jest naturalną drogą zaspokajania jego zainteresowań oraz potrzeb: ruchowych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych. Będąc jednocześnie środkiem edukacyjnych oddziaływań, przyczynia się do wielostronnego i harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Zabawowa działalność to wrodzona, specjalna metoda uczenia się małego dziecka, poprzez którą uczy się i zdobywa doświadczenie.
- Zabawy konstrukcyjne zaspokajają potrzebę twórczej aktywności dzieci, wzbogacają ich wiedzę o materiałach i konstrukcjach, uczą zmieniać rzeczywistość.
- Zabawy twórcze zwane naśladowczo-czynnościowymi, czy tematycznymi. Za ich pośrednictwem dzieci wyrażają w sposób twórczy siebie i otaczającą ich rzeczywistość.
- Zabawy dydaktyczne są przygotowane przez nauczyciela. Służą przede wszystkim uczeniu się dzieci, a głównie rozwojowi ich spostrzegawczości, uwagi, pamięci, myślenia, wzbogaceniu wiedzy i kształtowaniu mowy
- Zabawy ruchowe wywierają szczególnie silny wpływ na rozwój fizyczny dziecka, zarazem na rozwój takich cech charakteru jak: śmiałość, wytrwałość, odwaga, wola podejmowania wysiłku w osiągnięciu celu, wiara we własne możliwości
- i siły
- Zabawy swobodne, zabawy tematyczne
NORMY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Normy zachowania się podczas posiłków:
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
- Staramy się jeść w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
- Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
- Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza.
- Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, stawiamy je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.
- Posiłek zaczynamy i kończymy modlitwą.
Normy zachowania się w sali zabaw:
- Witamy się z siostrą po wejściu do sali przez pozdrowienie chrześcijańskie: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus” lub „Szczęść Boże”.
- Pomagamy sobie wzajemnie.
- Stosujemy zasadę „dziewczynka ma pierwszeństwo”
- Mówimy do siebie miłe słowa tak by nie robić nikomu krzywdy
- Mówimy umiarkowanym głosem.
- Używamy form grzecznościowych.
- Bezpiecznie poruszamy się po sali
- Zgłaszamy nauczycielowi wyjście do toalety.
- W czasie zabawy bawimy się zgodnie, dzielimy się zabawkami.
- Nie przynosimy do przedszkola zabawek militarnych, zabawek budzących agresję oraz lalek w stylu „barbie”.
- Podczas rozmowy nawiązujemy ze sobą kontakt wzrokowy.
- Słuchamy się nawzajem i nie przerywamy osobie mówiącej.
- Zawiadamiamy siostrę o zniszczonych zabawkach.
- Kończymy zabawę po usłyszeniu dzwonka lub innego umówionego sygnału.
- Sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
Normy zachowania się na palu zabaw:
- Bezpiecznie korzystamy z urządzeń ogrodowych: huśtawek, karuzeli, zjeżdżalni.
- Bez potrącania się wchodzimy na zjeżdżalnię.
- Zachowujemy bezpieczną odległość od huśtawki będącej w ruchu.
- W ogrodzie poruszamy się bez potrącania innych.
- W piaskownicy nie sypiemy innych dzieci piaskiem oraz nie wynosimy piasku poza obręb piaskownicy.
- Szanujemy zabawki ogrodowe.
- Nie wysypujemy żwiru na chodnik i trawnik.
- Szanujemy zieleń na placu zabaw.
- Rodzice i opiekunowie zgłaszają odbiór dziecka.
- Dbamy o bezpieczeństwo, pamiętając, aby zawsze była zamknięta furtka.
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
- Szanuję cudzą własność.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Przestrzegam zasad bezpieczeństwa.
- Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
- Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
- Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam.
DZIECKO W PRZEDSZKOLU MA WSZELKIE PRAWA WYNIKAJĄCE Z KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA,
A W SZCZEGÓLNOŚCI PRAWO DO:
- Właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego dostarczającego różnorodnych bodźców, zgodnie z:
- zasadami pracy z małym dzieckiem,
- potrzebami i możliwościami rozwojowymi.
- Zabawy i działania w bezpiecznych warunkach.
- Wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności.
- Możliwości i potrzeby twórczej aktywności.
- Codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby.
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej.
- Jestem dzieckiem Bożym i dla tego mam prawo do szacunku, życzliwego, podmiotowego traktowania i rozwoju życia duchowego.
- Stałej uwagi i opieki nauczyciela, opieki ze strony innych pracowników przedszkola.
- Zabawy, współdziałania z innymi.
- Wypoczynku, jeśli jest zmęczone.
- Poszanowania jego tożsamości, godności, akceptacji jego osoby.
- Racjonalnego żywienia.
- Nagradzania wysiłku i osiągnięć.
- Znajomości swoich praw i obowiązków.
DZIECKO UCZĘSZCZAJĄCE DO PRZEDSZKOLA MA OBOWIĄZEK:
- stosowania się do przyjętych umów obowiązujących w grupie i w przedszkolu, ustalonych wspólnie z nauczycielem,
- bezwzględnego poszanowania nietykalności i godności osobistej innych dzieci.
SYSTEM MOTYWOWANIA DZIECI
- Ukazywanie dziecku jego mocnych stron, stosowanie pochwał.
- Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków.
- Pokazywanie, że dziecko potrafi więcej niż myśli.
- Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
- Powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.
SYSTEM NAGRADZANIA DZIECI
- Pochwała w obecności innych dzieci (stosowanie pochwały opisowej).
- Pochwała w obecności rodzica.
- Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
- Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
- Nagradzanie drobnym upominkiem.
SYSTEM KONSEKWENCJI
- Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
- Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
- Odsunięcie od zabawy.
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
- Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów,
- Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- Materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.),
- Rozmów.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
- Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
- Zebrania z rodzicami.
- Udział we wspólnych Mszach św., rekolekcjach.
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci.
- Konsultacje indywidualne.
- Prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac).
- Organizacja zajęć otwartych dla rodziców.
- Organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców.
- Organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji.
- Włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych.
- Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola, włączanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych.