Statut
Niepublicznego Przedszkola Katolickiego
Bł. Karoliny w Jełowej
Rozdział I. Informacje ogólne o przedszkolu.
§1
- Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Niepubliczne Przedszkole Katolickie Bl. Karoliny w Jełowej.
- Nazwa przedszkola używana jest w pełnym
- Przedszkole ma siedzibę w budynku przy ul. Wolności 20, 46-024.
§2
Organem prowadzącym przedszkole jest Rzymskokatolicka Parafia p.w. św. Bartłomieja Ap. z siedzibą w Jełowej.
- Organ Prowadzący opracowuje Statut Przedszkola zgodnie z przepisami prawa kanonicznego Kościoła Katolickiego oraz przepisami prawa państwowego. (np. powoływanie ośrodków wychowawczych, przepisy państwowe, budowlane, sanepid, przeciwpożarowe.
- Za realizowanie celów i zadań statutowych całkowita odpowiedzialność ponosi Organ prowadzący wobec Kościoła Katolickiego i przepisów prawa państwowego.
- Niektóre obowiązki i zadania statutowe Organ Prowadzący powierza Pani Dyrektor Przedszkola zgodnie ze statutem .
- Zgonie z prawem kościelnym i państwowym odpowiedzialność za wydawane decyzje ponosi Organ Prowadzący.
- Organ Prowadzący dba o zgodność formacji dzieci przedszkolnych wraz z Rodzicami z nauką Kościoła Katolickiego albo chroni prawdziwą naukę Kościoła Katolickiego.
- Organ Prowadzący jako reprezentant Kościoła Katolickiego bierze udział w rozmowach i władzami świeckimi i z nimi rozwiązuje kwestie sporne.
- Organ Prowadzący chroni i dba o rzetelną zgodność z nauka Kościoła Katolickiego oraz reprezentuje przedszkole w rozmowach w władzą świecką np. naruszenie prawa wolności, wolność sumienia, wyrażania swobód religijnych.
- Organ Prowadzący respektuje przepisy Ochrony danych osobowych RODO – Tajemnica korespondencji, osób prawnych wyznaczonych przez Ks. Biskupa Ordynariusza, pracownika Kurii Opolskiej.
§3
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje: Opolski Kurator Oświaty, oraz Wydział Katechetyczny Diecezji Opolskiej.
Rozdział II. Cele i zadania przedszkola.
Cele i zadania wynikające z charakteru przedszkola
„ W wychowaniu bowiem chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej i pełniej „był” a nie tylko więcej „miał”; aby wiec poprzez wszystko co „ma”, co „posiada” umiał bardziej i pełniej być człowiekiem – to znaczy, aby również umiał bardziej „być” nie tylko „ z drugim”, ale także „dla drugich”.
Św. Jan Paweł II
§4
- Przedszkole pełni funkcję wspierającą rodzinę w wychowaniu dzieci oraz doradczą – jako placówka katolicka, przyjmująca za podstawę działania chrześcijański system wartości głoszonych przez Kościół katolicki.
- Wychowanie w przedszkolu oparte jest na koncepcji człowieka jako osoby, w szczególności na personalistycznej myśli św. Jana Pawła II
Podstawowym celem przedszkola jest wspieranie integralnego rozwoju dziecka.
§5
- Przedszkole – jako katolickie ogólnodostępne – przyjmuje dzieci, których rodzice opiekuni prawni) pragną powierzyć je opiece wychowawczej tego przedszkola i zobowiązują się do współdziałania z przedszkolem w wychowaniu dziecka.
- Wspierając rodzinę w wychowaniu dzieci – ze strony przedszkola oferuje się uzgodnienie spójności wychowania prowadzonego przez placówkę i rodzinę..
W przypadku rodziców posiadających inne przekonania lub niewierzących, ale oczekujących pomocy wychowawczej przedszkola katolickiego, dyrektorka uzgadnia szczegółowo współpracę z Rodzicami w zakresie wychowania tak, aby wspólnym celem rodziny i przedszkola było dobro dziecka (na piśmie).
W każdym jednak przypadku dzieci, niezależnie od przekonań rodziców, uczestniczą w procesie wychowawczym wynikającym z programu wychowania realizowanego w przedszkolu, uwzględniającego koncepcję człowieka i wychowania głoszącą przez Kościół katolicki. - Przedszkole udziela pomocy rodzicom w zakresie poznawania zdrowych zasad wychowania (psychologia, pedagogika) i rozpoznawania zagrożeń wychowawczych – w celu ochraniania dzieci przed szkodliwymi dla ich rozwoju wpływami.
Cele i zadania wynikające z przepisów prawa
§6
Przedszkole spełnia warunki określone ustawą o systemie oświaty:
- Realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
§7
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i uczenie się – w warunkach akceptacji i bezpieczeństwa, umożliwiających osiągnięcie „gotowości szkolnej”.
- W miarę możliwości w przedszkolu organizuje się dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i może być odpłatne.
- Przedszkole organizuje pomoc materialną dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji z powodu ubóstwa, braku dostatecznej opieki rodziców oraz innych przyczyn.
§8
W pracy z dziećmi zwraca się szczególna uwagę na: sieroty, pozbawione odpowiednich warunków rodzinnych, z rodzin wielodzietnych, dzieci potrzebujące pomocy z powodu ubóstwa nie tylko materialnego.
§9
- Podstawowymi celami, jakie zakłada się w pracy opiekuńczej i wychowawczej w przedszkolu są:
- zapewnienie opieki nad dzieckiem odpowiednio do potrzeb i możliwości przedszkola,
- Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z założeniami chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, uwzględniając wrodzony potencjał dziecka i możliwości rozwojowe
- współdziałanie z rodzicami,
- przygotowanie dzieci do nauki szkolnej.
- Zadaniem przedszkola jest tworzenie wspólnoty wychowawczej, którą tworzą nauczyciele, rodzice i dzieci.
- Przedszkole, jako ogólnodostępne, zapewnia poszanowanie tożsamości dziecka w zakresie:
- narodowości,
- praktyk religijnych.
Jednocześnie przedszkole pomaga dziecku i jego rodzicom w integracji i współpracy w nowym środowisku.
§10
Zadaniem wspólnoty wychowawczej jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu angażowanie środowiska przedszkolnego, nauczycieli i rodziców, do podejmowania i realizowania wspólnych inicjatyw zmierzających do integralnego wychowania dzieci, wspierania ich uzdolnień oraz tworzenia klimatu rodzinnego.
Sposób realizacji zadań przedszkola
§11
- Zadania opiekuńcze przedszkole realizuje przestrzegając w szczególności następujących zasad:
- przez cały dzień od chwili przejęcia dziecka od rodziców, zapewnia się dziecku opiekę zgodnie z odrębnymi przepisami i organizacją przedszkola,
- w czasie spacerów i wycieczek przedszkole zapewnia odpowiednią do liczby dzieci opiekę dorosłych ( 1 osoba dorosła na 10 – 15 dzieci),
- w przedszkolu dba się o miłą, pogodną atmosferę i odpowiednie warunki do zabawy,
- czuwa się nad zdrowiem i kształtowaniem postaw zdrowotnych dzieci.
- Współpracę z rodzicami przedszkole realizuje przez:
- zapewnienie indywidualnych spotkań rodziców z dyrektorem przedszkola oraz z nauczycielami, podczas których na bieżąco informuje się o konkretnych sytuacjach dotyczących rozwoju dziecka,
- organizowanie spotkań w formie wykładów i prelekcji, podczas których omawiane są zagadnienia dotyczące rozwoju i wychowania dzieci,
- udostępnienie i propagowanie wśród rodziców literatury katolickiej z zakresu pedagogiki i wychowania oraz psychologii rozwoju dziecka,
- formację religijną i wspólną liturgię.
- Zadania wychowawcze nauczyciel realizuje, uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka w szczególności w zakresie:
- poznawanie i rozumienie siebie i świata,
- nabywanie umiejętności poprzez działanie,
- odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej – wspólnocie,
- budowania systemu wartości.
- Zadania edukacyjne w przedszkolu realizuje się poprzez prowadzenie zajęć zgodnie z programem wychowania przedszkolnego, uwzględniając podstawę programową.
§12
Wychowanie do wartości obejmuje w szczególności:
- Wychowanie patriotyczne – poprzez:
- rozwijanie uczuć patriotycznych,
- zaznajamianie dzieci z godłem polski, barwami narodowymi, hymnem narodowym,
- wychowywanie do prawidłowej postawy wobec symboli narodowych,
- rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem kraju,
- przygotowywanie uroczystości patriotycznych z udziałem dzieci.
- Wychowanie do poszanowania języka i kultury narodowej – poprzez:
- dostarczanie dzieciom wzorów pięknej polskiej mowy,
- organizowanie dziecięcych zabaw teatralnych,
- przygotowywanie inscenizacji znanych piosenek i tekstów literackich,
- zachęcanie dzieci do własnej twórczości słownej,
- organizowanie spotkań z twórcami sztuki: filharmonii, teatru, itp.,
- organizowanie wyjazdów do teatru lalek, muzeum i innych wycieczek kulturalno – krajoznawczych.
- Wychowanie religijne w przedszkolu polega na:
- codziennej, wspólnej modlitwie dzieci,
- katechezie,
- przybliżaniu treści roku liturgicznego,
- przygotowywaniu misteriów o tematyce religijnej z okazji świąt i uroczystości kościelnych,
- kształtowaniu postawy chrześcijańskiej.
§13
- Pomoc psychologiczo – pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości wynikających z konkretnych uwarunkowań.
- Pomoc udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, na rozwijaniu umiejętności wychowawczych oraz troski o to, aby oddziaływanie rodziców i nauczycieli było spójne i wspierające dziecko.
- Za udzielanie ustalonych form pomocy konkretnym dzieciom w oddziale przedszkolnym odpowiada, pod kierunkiem dyrektora, nauczyciel, któremu powierzono oddział.
- Udzielanie pomocy wspiera życzliwa wspólnota przedszkola w której nauczyciele przykładem i nauczaniem budują postawy „bycia dla drugich”.
- W przedszkolu realizowane są niezbędne formy pomocy dostosowane do potrzeb aktualnych wychowanków.
§14
Przedszkole może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na warunkach określonych w art. 90 ust. 1a ustawy o systemie oświaty.
§15
- Pomoc materialna udzielana dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji może mieć następujące szczególne formy:
- rzeczową,
- zwalnianie lub obniżanie opłat,
- pomoc w załatwieniu wsparcia ze strony administracji samorządowej,
- pomoc charytatywna ze strony instytucji kościelnej,
- pomoc zorganizowana w ramach wspólnoty przedszkola.
- W pracy wychowawczej i we współpracy z rodzicami podejmuje się budowanie „wyobraźni miłosierdzia” i bycia „dla drugich”.
§16
Przedszkole może korzystać z pomocy poradni – psychologiczno – pedagogicznej oraz z poradni specjalistycznych z zastrzeżeniem odrębnych przepisów oraz z pomocy placówek doskonalenia nauczycieli.
§17
- Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć,
- jadalnię,
- łazienki,
- szatnię,
- pokój nauczycielski,
- dostęp do kaplicy.
- Przedszkole posiada także:
- plac zabaw,
- zaplecze socjalne: kuchnie, magazyn, pokój socjalny.
Rozdział III. Organy przedszkola.
§18
Organami przedszkola są:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
Dyrektor
§19
- Przedszkolem kieruje i reprezentuje na zewnątrz .
- Stanowisko dyrektora powierza Rzymskokatolicka Parafia św. Bartłomieja Ap. w Jełowej mgr Malwinie Półrolniczak z zastrzeżeniem art. 36 oraz art. 36a ust. 1 i ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w przedszkolu, z zastrzeżeniem art. 36 ut. 2 ustawy o systemie oświaty,
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunki harmonijnego i integralnego rozwoju,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- sporządza arkusz organizacji przedszkola,
- przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach kompetencji stanowych,
- zapewnia nauczycielom odpowiednie warunki do realizacji zadań przedszkola,
- troszczy się o tworzenie w przedszkolu wspólnoty i atmosfery rodzinnej,
- organizuje w przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
- organizuje wewnątrz przedszkolne doskonalenie nauczycieli spójne z charakterem i misja przedszkola,
- dobiera i zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników z zastrzeżeniem $ 39 ust. 2 niniejszego Statutu,
- przydziela nauczycielom stałe i dodatkowe zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- przyznaje nagrody i wyróżnienia,
- może stosować kary porządkowe wobec pracowników, przewidziane w przepisach prawnych lub wewnętrznych przepisach przedszkola,
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, pozostając pod nadzorem organu prowadzącego.
Rada Pedagogiczna
§20
- W skład Rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącą Rady jest dyrektor.
§21
- Rada Pedagogiczna zwoływana jest przez dyrektora.
- Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
- Oprócz posiedzeń Rady Pedagogicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być organizowane spotkania szkoleniowe i formacyjne.
- Z posiedzenia Rady Pedagogicznej (dot. Ust. 1 i 2 ) sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie obecni na spotkaniu.
- Harmonogram prac Rady Pedagogicznej na cały rok oraz program każdego zebrania Rady przygotowuje dyrektor.
§22
Rada pedagogiczna pod kierunkiem dyrektora realizuje zadania przedszkola określone w Statucie i prawie oświatowym, zgodnie z charakterem wychowawczym placówki.
§23
Nauczycieli obowiązuje tajemnica w sprawach poruszonych na posiedzeniu Rady, które mogą naruszać dobro nauczycieli, innych pracowników przedszkola, rodziców i dzieci.
Rodzice – Rada Rodziców
§24
Przedszkole współpracuje w rodzicami dzieci w szczególności w zakresie wychowania, opieki i nauczania – w celu wspierania wychowawczej roli rodziny. Poza bieżącą indywidualną współpracą, formy i sposoby organizacji rodziców ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycielek.
§25
Radę Rodziców można ustalić identycznie w publicznym i niepublicznym przedszkolu.
Rozdział IV. Organizacja przedszkola.
§26
- Podstawową jednostką organizacyjna przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria m.in. potrzeb indywidualnych dzieci, ich zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat; za zasadzie wyjątku może być przyjęte dziecko, które ukończyło dwa lata.
- Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie do nauki szkolnej – klasę „O”.
- Podczas spotkań, w których uczestniczą dzieci i Rodzice, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi rodzic/prawny opiekun.
- W czasie uroczystości przedszkolnych obowiązuje strój odświętny.
§27
- Dzieci do przedszkola przyjmuje dyrektor. Dokumentację przyjęć dzieci przechowuje się w przedszkolu.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym, kierując się potrzebami rodzin wychowujących dzieci, w szczególności ze względu na:
- charakter wychowawczy placówki,
- potrzeby rodzin wielodzietnych,
- potrzeby dzieci ubogich nie tylko materialnie.
§28
Organizację opieki, wychowania i nauczania w przedszkolu określa w danym roku szkolnym arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.
§29
- Przedszkole pracuje przez cały rok szklony.
- Obowiązują następujące przerwy w pracy przedszkola:
- ustalony okres w czasie lipiec lub sierpień,
- w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Świąt Wielkanocnych,
- 2 maja.
Terminy przerw są ustalone przez dyrektora, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i rodzicami.
§30
- Przedszkole pracuje w godzinach od 6.00 – 17.00, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- Dzieci przyprowadzane są i odbierane z przedszkola przez rodzica lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
Odpowiednie oświadczenie na piśmie w tej sprawie składane jest przez rodziców lub rodzica do dyrektora przedszkola.
§31
- Rozkład dnia danego oddziału przedszkolnego dostosowany jest do potrzeb dzieci, wynikających z ich rozwoju fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego i społecznego.
- Ramowy program dnia ustala dyrektor przedszkola.
- Szczegółowy program dnia dla oddziału ustala nauczyciel.
§32
Ramowy rozkład dnia określa dla każdego oddziału w szczególności: czas przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, godziny posiłków oraz czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.
§33
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dodatkowych dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lata – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut.
§34
W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
Zajęcia organizowane są na wniosek rodziców. Z zasady w zajęciach dodatkowych uczestniczą wszystkie dzieci.
Za szkody materialne wyrządzone przez dziecko odpowiadają rodzice.
Rozdział V. Opłaty za żywienie w przedszkolu.
§35
- Rodzice ponoszą odpłatność na zakup produktów żywności – do przygotowania trzech posiłków:
- śniadania
- obiadu
- podwieczorku
Kwotę opłaty na zakup żywności ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole może pobierać opłaty w formie czesnego, w tym na prowadzenie zajęć dodatkowych.
Rozdział VI. Pracownicy.
§36
- Nauczycieli oraz innych pracowników zatrudnia dyrektor, biorąc pod uwagę charakter wychowawczy przedszkola.
- Cele i zadania statutowe przedszkola – katolickiej instytucji oświatowo – wychowawczej Parafii rzymskokatolickiej św. Bartłomieja Ap. – pozostają w bezpośrednim związku z religią katolicką.
Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania w przedszkolu.
Dyrektor przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, także innych pracowników, zobowiązany jest dobierać osoby, które mogły utożsamić się z misja przedszkola katolickiego (por. art. 18 3b & 4 KP). - Nauczyciele i inni pracownicy, to osoby żyjące zgodnie z wiarą katolicką i nauką Kościoła katolickiego.
- Kryterium zapisane w ust. 2 obowiązuje odpowiednio przy ocenianiu pracy nauczyciela – w związku z art. 6 Karty Nauczyciela.
- Na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 19.11.2002 r. (Dz. U. Nr 204, poz. 1722 ze zmianą z 22.08.2007 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1118).
§37
- Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel uwzględnia własny rozwój zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi przedszkola.
§38
- Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i Statutem.
- Kryterium oceny pracy nauczyciela jest w szczególności stopień realizacji zadań zapisanych w prawie oświatowym zgodnie z charakterem określonym w Statucie, w tym praca bezpośrednio z dziećmi oraz praca na rzecz przedszkola w ramach 4—godzinnego tygodnia pracy.
§39
- Nauczyciel realizując zadania przedszkola jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.
- Nauczyciel otacza każdego wychowanka indywidualna opieką i utrzymuje kontakt z jego rodzicami – w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb dziecka,
- ustalenia form pomocy i prowadzenia do jedności wychowania przez rodzinę i przedszkole,
- włącza rodziców do współdziałania z przedszkolem w procesie wychowania dziecka.
- Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
- organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej według wymagań przyjętego w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego, realizowanego zgodnie z charakterem wychowawczym przedszkola,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez pracę indywidualną z dzieckiem zdolnym, pracę wyrównawczą, pracę w kącikach tematycznych,
- codzienne staranne przygotowanie się do zajęć,
- tworzenie w przedszkolu dobrej atmosfery,
- organizowanie okresowych spotkań z rodzicami,
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
- doskonalenie swoich kwalifikacji zawodowych,
- troska o własna formację.
§40
Nauczyciel ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych, naukowych i kościelnych, w porozumieniu z dyrektorem.
§41
Nauczyciele oraz inni pracownicy zatrudnieni sa na podstawie przepisów Kodeksu pracy, z uwzględnieniem postanowień niniejszego Statutu.
Rozdział VII. Wychowanie.
§42
- W czasie pobytu w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza jego terenem – dzieci pozostają pod stałą opieką nauczyciela/wychowawcy.
- W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez zgody rodziców.
§43
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy przyjętych do przedszkola – z powodu sprawdzonego braku predyspozycji zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkolnych. Decyzja taka może być podjęta ze względu na dobro samego wychowanka lub dobra i bezpieczeństwa innych dzieci.
- Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola, przy jednoczesnym nieuregulowaniu odpłatności;
- gdy dziecko nie zgłosiło się do przedszkola w nowym roku szkolnym do 15 września, a rodzic nie poinformował o przyczynie nieobecności;
- gdy dziecko jest nosicielem choroby, a rodzice nie dostarczają zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do przebywania w przedszkolu;
- jeżeli rodzice nie współpracują z przedszkolem, poradniami specjalistycznymi, a dziecko zagraża własnemu bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych dzieci, po uprzednim:
- przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- skonstruowaniu programu naprawczego (wychowawczego) mającego na celu pomoc dziecku;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek dyrektora. Uchwałę doręcza się rodzicom dziecka.
Rozdział VIII. Postanowienia końcowe.
§44
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz – jako pracodawca – dokumentację wymagana odrębnymi przepisami.
§45
Statut przedszkola zatwierdza i nadaje oraz wprowadza zmiany i uzupełnienia organ prowadzący.
§46
- Statut przedszkola uchwala, wprowadza w nim zmiany i uzupełnienia rada pedagogiczna, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu projektu przez organ prowadzący.
- Uchwalony Statut nadaje przedszkolu organ prowadzący.
- Zmiana lub uzupełnienie Statutu skutkuje tekstem jednolitym.
Jełowa dnia 02.08.2019r. |
Podpis Dyrektora.
Podpis Organu prowadzącego. |